Az évi összevont hajós országos bajnoksággal párhuzamosan megrendezték a szocialista országok hajómodellezőinek felkészítő versenyét is. Hogy az olvasónak fogalma legyen e monstre rendezvényről, jelen voltak Bulgária, Csehszlovákia, NDK, Lengyelország, Szovjetunió versenyzői mellett a magyar válogatott, a 19 megye, valamint Budapest legjobbjai is! Nagykani-zsa, valamint a megye sportszerető vezetői, aktivistái nem ismertek lehetetlent! Egy szó, mint száz: felejthetetlen verseny volt. A nemzetközi vetélkedőben egyedül Ábrahám József végzett az első helyen, az ő eredménye adott biztatást a közelgő kijevi EB-vel kapcsolatban.
...
Egy történelmi visszatekintés - több minden mellett - arra sem igen alkalmas, hogy egy csapat külföldi világversenyre utazásának részleteit taglalja. Pedig jó volna, ha egyszer valaki fehéren-feketén bizonyítaná nem mindegy, miként érkezik egy nagy versenyre az amúgy is rajtlázban égő sportoló. A kijevi hajós Európa-bajnokságra például autóbusszal utazott a csapat. Egy ilyen útra sokan befizetnének az IBUSZ-nál magán alapon is. Valóban csodálatos volt az út, de két éjszakát és egy nappalt "rázkódni" úgy, hogy amikor "bezuhantunk" Ukrajna fővárosába, már mindenki minket keresett, mert lassan vége volt a modellek műszaki átvételének és sokan már öltözködtek az ünnepélyes megnyitóra... Ezek után alig-alig volt idő az akkumulátorok töltésére, a tréning-startokra. Egyszóval kizárt dolog, hogy egy-egy ilyen "megtakarított" napon múlana a költségvetési egyensúly.
Mindezek ellenére egy csodálatos Európa-bajnokságon vettünk részt. Napról napra 40-50 ezer ember szorongott a starthelyek körül! Hajdan volt, nagy futballmérkőzések hangulata uralkodott a pályák környékén.
lgy még értékesebb volt az F3-V kategória felnőtt versenye. A bolgár V. Jordanov és Ábrahám Gabi csatáját igazi csemegeként várta a közönség. És amikor mindennek vége lett, kiderült, hogy hajszálra együtt állnak pontban és időben is. Nosza, futkosott a zsűri föl-alá, mit is kell ilyenkor csinálni? A szabályzat gondolt e "fehér holló" esetre is: mindkét versenyzőnek újból teljesítenie kell a pályát, ellenkező irányban... Megkérdeztem Ábrahám Gabit, edzésen gyakorolta-e már az ellenkező irányú pályát? (Ez olyan, mintha egy jobbkezes embernek egyik pillanatról a másikra bal kézzel kellene írnia.)
- Nem én, válaszolt Gabi, majd némi töprengés után hozzátette, de kötve hiszem, hogy Jordanov ezzel töltötte volna a szabad idejét.
A többi már történelem. A sorsolás úgy hozta, hogy Ábrahám Gábor kezdett és második kísérletére 43 mp-cel egy hibátlan pályát produkált! Ilyen kiélezett helyzetben, ilyen produkcióra csak egy világklasszis képes. A bolgár fiúról az a hír járta a hajósok világában, hogy nincsenek idegei. Nos, voltak... llyen szituációban egy hibátlan pálya őt is sokkolta. Első kísérlete úgy végződött, hogy nem tudott kijönni a kapun. A másodiknál már ugyan kinek ne remegne a keze? Jordanov még a fél pályát sem érte el, amikor bóját érintett, a versenyt feladta, és nem akadt ember, aki meg tudta volna vigasztalni.
Ábrahám József bronzérmes lett, így apa és fia együtt állhatott a dobogóra. Az F3-V ifi futamaiban a kis Bertók István mutogatta oroszlánkörmeit, hiszen a nagyon szép 5. helyen végzett. Körpályás hajósainknak nem ment, csupán Horváth István 5. helye volt némi vigasz. Önjáró hajósaink közül EH-ban. Bottlik Endre egy nagyon szép ezüstéremmel gazdagította a magyar csapat eredményeit, és ugyanezt tette a 2,5 ccm RC sebességi kategória ifi futamaiban Balogh Imre is. Magyar csapat szerepelt már eredményesebben is motoros hajó EB-n, de Ábrahám Gábor győzelmének nagyon örültünk.
(Forrás: A Magyar Modellezés Története)
Hajómodellezőinket Zala megye, pontosabban Nagykanizsa fogadta. Ez a verseny hajómodellező sportunk nagy nyeresége volt!
Egy csodálatos pályát, egy kitűnő szálláshelyet és - talán ezzel kellett volna kezdeni - felejthetetlen házigazdákat ismertünk, szerettünk meg. Mindent megtettek annak érdekében, hogy hazánk 19 megyéjének és a fővárosnak itt jelenlevő 320 versenyzője (példátlanul teljes létszám!) - 412 hajómodellel - jól érezze magát és akadálytalanul versenyezhessen.
Ezen a ragyogó OB-n már bajnokként köszönthettük Ábrahám Gábort (édesapját előzte meg) és az RC sebességi kategóriában Sólyom Istvánt.
(Forrás: A Magyar Modellezés Története)
Hajómodellezőink kis csapata jól szerepelt az angliai Európa-bajnokságon. Bertók Kálmán az F3-V kategóriában ezüst-, Ábrahám Gábor az ifjúsági F3-E-ben bronz-, Horváth István az A-1-ben ugyancsak bronzérmet nyert.
A vitorlás kategóriákban már dúlt a Győr kontra Pécs, pontosabban a Danku-Vönöczky párviadal, melynek eredményeként még sok szépen csillogó éremmel gazdagították a két "tábor" tagjai a magyar modellező sport tiszteletet parancsoló éremgyűjteményét. Az FSR döntőben Vitéz Csaba bizonyította, hogy előző évi győzelme nem volt alaptalan. Az önjárók versenyén Kálmán József és Somoskői Ernő "körözte le" a mezőnyt.
Ábrahám József és Bertók Kálmán jóvoltából a kapuváriak fölényét már szinte nem merte senki kétségbe vonni. Az általuk nevelt fiatalok navigációs eredményei egy szép jövő reményeit csillantották fel.
Ezen a bajnokságon állt a dobogó harmadik fokára Ábrahám Gábor, akinek nevét két-három év múlva megtanulta tisztelni és szeretni az egész hajómodellező világ. Erről az első összevont OB-ról el kell mondani azt is, hogy a házigazda Horváth István mellett a Gara László és Horváth Ernő vezette rendezői, bírói kar is jelesre vizsgázott.
(Forrás: A MAgyar Modellezők Története)
1973-ban már tudtuk, hogy a következő esztendőkben összevontan rendezik meg a három alapkategória országos bajnokságát. Ezért a Somogy megyeiek Lengyeltótiban megrendezett nagyobb lélegzetű országos bajnoksága búcsú jellegű is volt. Az Ábrahám József és Bertók Kálmán által vezetett kapuváriak ezúttal is remekeltek.
(Forrás: a Magyar Modellezés Története)
A motoros hajómodellezés egyik hazai fellegvára Debrecenben van! A hajós OB érdekessége, hogy Ábrahám József (Győr-Sopron megye) ezúttal is két kategóriában győzött, és először hirdettek, igaz, még csak Budapest-bajnokot, három futam alapján az FSR kategóriában, melynek már az indulásnál nagy volt a népszerűsége.
(Forrás: A Magyar Modellezés Története)